Skip to content

Aankoop of nieuwbouw bedrijfspand

U zoekt een bedrijfspand voor uw bedrijf. U denkt aan kopen van een bestaand bedrijfspand. Maar nieuwbouw is ook een optie. Wat het ook wordt, er is veel om rekening mee te houden bij de keuze voor een bedrijfspand of bouwkavel. Is het bijvoorbeeld een zichtlocatie? Hoe is de bereikbaarheid van het pand? De bedrijfsmakelaar van Midden Nederland Makelaars

Aankoop bestaand bedrijfspand

Het kopen van een bedrijfspand op een mooie aantrekkelijke locatie kan een interessante investering zijn. Welke zaken zijn van belang om over na te denken voordat u de knoop doorhakt? Allereerst is er de locatie. Wat voor locatie is het meest gunstig voor uw bedrijf? Speelt bereikbaarheid met het openbaar vervoer een rol? Of is het vooral nuttig als men uw bedrijfspand kan bereiken met de auto of de fiets? Voor een kantoor is met name parkeergelegenheid voor personeel van belang, terwijl een transportbedrijf let op voldoende parkeerruimte voor vrachtwagens en voldoende mogelijkheden om te kunnen laden en lossen. En wilt u met uw bedrijf gevestigd zijn op een zichtlocatie? Meer aanloop en meer omzet zijn hier vaak een belangrijk gevolg van. Bij de keuze voor een locatie is het ook goed om rekening te houden met zaken als gemeentelijke vergunningen, milieuverklaringen en uitbreidingsmogelijkheden. De bedrijfsmakelaar van MNM weet precies waarmee u het best rekening kan houden om een pand te vinden op een locatie die ideaal is voor uw bedrijf.

Aankoopkosten bedrijfspand en investeringsaftrek

De kosten voor het aankoopproces van een bedrijfsruimte worden bij de koopsom van het bedrijfspand opgeteld. Denk aan makelaars- en notariskosten, overdrachtsbelastingen en btw. Deze kosten moeten periodiek worden afgeschreven. Het kopen van een bedrijfsruimte is een investering. Er is dan ook investeringsaftrek mogelijk voor het bedrag dat de onderneming zelf in de bedrijfsruimte steekt (dus exclusief het te lenen bedrag).

De levering van een bedrijfsruimte die langer dan twee jaar geleden in gebruik is genomen, is vrijgesteld van btw. Een nieuwe bedrijfsruimte of nieuw bouwterrein heeft wel met btw te maken. In overeenstemming kan er worden gekozen om bij het kopen wel btw te heffen. Dit is echter alleen mogelijk als 90% via voorbelasting kan worden verrekend. Verder is dit niet mogelijk als het hele bedrijf wordt verkocht, of als de verkoper valt onder de landbouwregeling. Bij het kopen van een bedrijfsruimte is ook overdrachtsbelasting verschuldigd. Deze is niet aftrekbaar als kosten voor de onderneming. De overdrachtsbelasting kan bij de waarde van de bedrijfsruimte worden opgeteld en hierop kan worden afgeschreven. Indien er met btw wordt gewerkt, dan kan de ondernemer hier soms vrijstelling voor aanvragen.

Nieuwbouw bedrijfspand

Als u ervoor kiest een nieuw pand te (laten) bouwen, dan hebt u met andere kosten te maken dan bij het kopen van een bestaand bedrijfspand. Ten eerste zijn er de grondkosten. Denk aan grondprijs en rente over de grond. Ook zijn er kosten om de grond bouw- en woonrijp maken. Dit zijn bijvoorbeeld kosten voor slopen en aanleg van wegen. Vervolgens zijn er de engineeringskosten (architect, constructeur, adviseur), de bouwkosten en kosten voor onder meer de notaris, nutsbedrijven en openbare voorzieningen. Als laatste zijn er de financieringskosten (bouwrente, hypotheek kosten, bankgaranties)en de ontwikkelkosten. De bedrijfsmakelaar helpt u graag met het samenstellen van een duidelijk plaatje wat betreft de kosten. Ook kan Midden Nederland Makelaars u precies vertellen welke opties er zijn in bouwterreinen. Maak nu een afspraak met de bedrijfsmakelaar om uw mogelijkheden op het gebied van bestaande bedrijfspanden en nieuwbouw te bespreken. MNM helpt u graag verder.